We fietsen de bekende weg langs de Damse vaart (West) steken de Sifon brug over de "Stinker" (Schipdonkkanaal) en de "Blinker" (Leopoldkanaal) en verder langs de Damse vaart-Noord naar Sluis.
Leopoldkanaal (de "Blinker")
Deze onbevaarbare waterweg werd in 1845 gegraven en loopt van Boekhoute (Braakman) tot aan Heist en dient als ontwatering van de omliggende polders. De aanleiding van het graven van dit kanaal had te maken met de jonge Belgische staat. Voor het onstaan van België (1830) gebeurde de ontwatering van onze polders via het Lapscheurse Gat (kreek die nog steeds de grens vormt tussen België en Nederland), waarna het water via Sluis en Cadzand in de zee werd afgevoerd. Na de afscheuring van België echter waren onze huidige noorderburen een tijdje niet onze beste vrienden. De Nederlanders wilden niet langer dat de afwatering via hun land gebeurde en sloten de sluizen af. Het gevolg was dat de landerijen waterziek werden. Als oplossing werd het Leopoldkanaal gegraven. Gelukkig komen we nu beter overeen met onze noorderburen. De Leopoldvaart kreeg in de volksmond de bijnaam de "Blinker" omdat het de properste van de twee vaarten was.
Schipdonkkanaal (de "Stinker")
Dit kanaal werd in 1852 gegraven en is een afleidingskanaal dat het overtollige water van de Leie moet afvoeren. Tot aan Balgerhoeke is ze bevaarbaar (stroomopwaarts richting Gent). De bijnaam "Stinker" had ze zeker niet gestolen want het afgevoerde water was sterk vervuild door de industrie (en de vlasroterij). Vissen zaten er oorspronkelijk niet in, maar de laatste jaren is dit helemaal veranderd. De "Stinker" stinkt niet meer en er zit vis in het water.
Aan knooppunt 92 nemen we de de "Zwin Route"
via St. Anna ter Muiden,
langs de Graaf Jansdijk naar
Retranchement.
Dan via het Uitwateringskanaal naar Cadzand-Bad.
Aan de Oude Zeedijk Brug over het Uitwateringskanaal
De Boulevard de Wielingen in Cadzand-Bad.
In restaurant L'Ambiance hebben we de eerste mosselen gegeten, ze waren heerlijk.
Het terras van Sergio Herman's restaurant in het Strand Hotel was jammer genoeg gesloten. |
(dit is geen van mijn foto's) |
(maar dit wel) |
We rijden boven de dijk in een prachtig nieuw aangelegd duinengebied to aan de
Verdronken Zwarte Polder, ontstaan in 1802 door een dijkdoorbraak.
Meer informatie vinden jullie op volgende link :
We keren terug landinwaarts richting Nieuwvliet .
Onderweg zien we gewassen (roze en witte bloemen) die ons totaal onbekend zijn.
Wie weet wat dit is ???
In Nieuwvliet, een dorp met 459 inwoners, is de molen zowat de bekendste bezienswaardigheid, deze beltmolen gebouwd in 1850 was tot 1954 in gebruik als korenmolen. Nu wordt het koren door vrijwillige molenaars gemalen.
Dan via Zuidzande, een dorp met 592 inwoners dat deel uitmaakt van het gebied Sluis.
Oorspronkelijk was Zuidzande, net zoals Cadzand, Koezand, Wulpen en Schoonvelde een zandbank gelegen in de monding van de Zwinarm.
In de loop van de 15de eeuw werd het gebied één met het eiland Cadzand.
In Sluis gaan we nog eventjes shoppen, het is hier altijd druk.
Dan langs het kanaal terug naar Brugge, gelukkig is de tegenwind gedeeltelijk zijwaarts.
De teller toont 73 kms.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten